vrijdag 25 april 2014
Volg Radio Centraal
  • Facebook: radiocentraal
  • Twitter: radiocentraal
  • YouTube: centraalbab
Radio Centraal Weer
Actuele weersituatie in Bergambacht
Op 25-04-14 5:36

Temperatuur: 13.6 °C
Windsnelheid: 3.1 m/s
Windrichting: ENE
Neerslag vandaag: 1.3 mm

Uitgebreid weeroverzicht

Weekprogramma Filmhuis Gouda voor donderdag 7/4 t/m woensdag 13/4

Sonny boy

Do 7, Di 12, aanvang 20.30 uur
Za 9, aanvang 21.45 uur
Zo 10, aanvang 16.00 uur

Black swan

Vr 8, aanvang 21.45 uur
Za 9, aanvang 19.00 uur
Zo 10, aanvang 20.30 uur
Di 12, aanvang 14.00 uur

Le quattro volte

Vr 8, aanvang 19.00 uur
Ma 11, Wo 13, aanvang 20.30 uur

Sonny boy

regie: Maria Peters
met: Ricky Koole, Sergio Hasselbaink, Marcel Hensema
NED 2010 • drama • 130 min.

SONNY BOY is de verfilming van de gelijknamige historische roman van Annejet van der Zijl, die al eerder bekendheid verwierf als biograaf van Annie M.G. Schmidt. De fim gaat over de tragische liefdesgeschiedenis van de vrijgevochten Rika van der Lans (Ricky Koole) en de 17 jaar jongere Surinamer Waldemar Nods (Sergio Hasselbaink). De ambitieuze Waldemar is een van de ocean swimmers: in 1928 wordt hij uitverkoren om naar het verre Nederland af te varen en daar te gaan studeren. Maar in het beloofde Holland wordt hij met de nek aangekeken vanwege zijn donkere huidskleur. Waldemar leidt er noodgedwongen een eenzaam bestaan, totdat hij Rika ontmoet en zij hem als kostganger in huis neemt. Rika is een gescheiden vrouw van in de dertig die haar bekrompen familieleven op het platteland is ontvlucht. Ondanks hun grote leeftijdsverschil krijgen Rika en Waldemar een relatie. Dat roept veel weerstand op in hun omgeving, zeker als blijkt dat Rika zwanger is. Ze moet haar vier kinderen afstaan aan haar ex-man Willem Hagenaar. In haar Scheveningse pension wordt 'Sonny Boy' geboren, hun zoon Waldy. Wanneer de oorlog uitbreekt wagen Rika en Waldemar hun leven door onderduikers en joodse vluchtelingen in huis te nemen. Hiervoor betalen ze uiteindelijk een hoge prijs.
Regisseur Maria Peters heeft de sfeer van de jaren dertig en de oorlogstijd realistisch vormgegeven. Het vooroorlogse Scheveningen, waar een groot deel van de film zich afspeelt, komt door haar regie en het inlevende spel van de twee hoofdrolspelers mooi tot leven.

Black swan

regie: Darren Aronofsky
met: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel
GBR/USA 2009 • drama, thriller • 108 min.

Direct na de wereldpremière van BLACK SWAN in Venetië werd het al voorspeld: de Oscar voor beste vrouwelijke hoofdrol zou dit jaar gaan naar Nathalie Portman. En zo geschiedde onlangs. Terecht, want haar vertolking is één van de beste sinds jaren: intens, heftig, pijnlijk en ontroerend tegelijk.
In BLACK SWAN speelt Portman de overambitieuze danseres Nina. Na jarenlang trainen wordt zij uitverkoren voor de hoofdrol in 's werelds beroemdste balletvoorstelling, het Zwanenmeer van Tsjaikovski. Nina komt hierdoor echter onder torenhoge druk te staan. Deels door haar voorgangster Beth (Winona Ryder) en haar jongere concurrente Lily (Mila Kunis), die allebei stikjaloers zijn. Deels ook door haar baas, choreograaf Thomas (Vincent Cassel), die openlijk twijfelt of Nina wel rijp genoeg is om de zware rol van witte én zwarte zwaan te spelen. En deels door haar moeder Erica (Barbara Hershey), een gewezen danseres die het eigenlijk niet kan verkroppen dat haar dochter slaagt waar zij zelf ooit faalde. Gaandeweg wordt alle druk Nina teveel. Zij krijgt steeds meer waanvoorstellingen, waardoor ze schijn en werkelijkheid niet meer uit elkaar kan houden.
Koren op de molen van regisseur Darren Aronofsky, die al meer dan tien jaar films maakt over mensen die een hoge tol betalen voor hun obsessies. In zijn debuut PI ging het om een wiskundig genie, in zijn meesterwerk REQUIEM FOR A DREAM om drugsverslaafde jongeren, in het miskende THE FOUNTAIN om een man op zoek naar het eeuwige leven, en in Oscarwinnaar THE WRESTLER om een uitgerangeerde freefighter. Ballerina Nina past naadloos in dat rijtje. Haar werdegang in BLACK SWAN levert een even duister als virtuoos drama op – een nooit eerder vertoonde kruising van psychohorror, thriller, klassieke muziek en niet te vergeten dans.

Le quattro volte

regie: Michelangelo Framatino
met: Guiseppe Fuda, Bruno Timpano, Nazareno Timpano
DUI/ITA/ZWI 2010 • drama • 88 min.

Op het eerste oog gebeurt er maar bar weinig in LE QUATTRO VOLTE. Bovendien moet de kijker het stellen zonder dialogen en achtergrondmuziek. Dan zal er toch wel een duidelijke verhaallijn zijn? Ook al niet. Maar wat heeft de film dan wel te bieden? Visuele poëzie van de bovenste plank en – voor de liefhebbers met een tweede oog – een inhoud die er toe doet. Dat bleek wel tijdens de laatste Cannes-editie waar zowel pers als publiek LE QUATTRO VOLTE in de armen sloot. Dat was opmerkelijk, want meestal zijn de meer toegankelijke films favoriet.
LE QUATTRO VOLTE beweegt zich tussen documentaire en fictie. De film speelt zich af in één van de armste regio's van Italië: het zuidelijk gelegen Calibrië. Daar legden regisseur Michelangelo Frammartino en cameraman Andrea Locatelli in werkelijk prachtige beelden de natuur, de seizoenen en het plattelandsleven van de bewoners met hun tradities vast. Frammartino richt zich niet alleen op de menselijke bewoners, want in zijn visie verdienen alle 'bewoners' zijn en onze aandacht. Hij volgt daarin Pythagoras, die in dat deel van Calibrië werd geboren. Mens, dier, plant en mineraal – de vier domeinen waarnaar de filmtitel verwijst – zijn volgens deze filosoof gelijkwaardig. Met zijn film wil Frammartino dan ook waarschuwen voor de arrogantie van de mens die zichzelf vaak op de bovenste ladder van de hiërarchie in het leven op aarde ziet.
LE QUATTRO VOLTE toont de levenscyclus in een vierluik over een oude herder, een pas geboren geitje, een metershoge spar en de productie van houtskool. We zien hoe alles via leven en dood met elkaar is verbonden.

 

Gerelateerde berichten